Vernieuwing brugdek Leusden
De Lockhorsterbrug in Leusden is meer dan honderd jaar oud en ligt op de drukke fietsroute tussen Amersfoort en Leusden. Bij inspecties bleek de brug ernstig aangetast door betonrot, waardoor de draagkracht afnam. Schouls B.V. uit Koudenkerk aan den Rijn kreeg de opdracht de brug met behoud van het historisch karakter te renoveren. Koninklijke Saan werd gevraagd voor het hijswerk van de nieuwe brugliggers. En op 9 oktober 2025 was het zover!
We spraken Nik Finkelnberg, Bedrijfsleider van Schouls B.V. over dit project.
Hoe zou je Schouls B.V. omschrijven?
Wij zijn echt van de constructieve waterbouw. We bouwen veel poldergemalen bijvoorbeeld. Daar ligt in de komende jaren nog veel werk in het verschiet. Verder zijn we actief met civiele werkzaamheden, we zijn heel breed, we verbinden land en water. We ontzorgen graag onze opdrachtgevers.
Schouls B.V. en Saan werken al lang samen.
Jazeker! Ik wil een partij die makkelijk bereikbaar is en meedenkt. Als er iets is hoef ik alleen maar te bellen en dan denken jullie mee. Is er vandaag geen tijd, dan morgen zeker wel. Ronald Hopman, onze Saan contactpersoon is altijd bereid mee te kijken en mee te denken in het proces, wat is handig om te doen? Een grotere of kleinere kraan, noem het maar op. Het is de korte lijn die ik waardeer. Dat je gewoon iemand kan bellen in plaats van achter je computer te moeten mailen en hopen dat je een keer antwoord krijgt.
Dus dat maakt de samenwerking extra prettig. Ik vind het geweldig, het lukt altijd. Jullie denken in oplossingen, dat is het belangrijkste.
Dat is goed om te horen! Wij hijsen nu de brugdelen, hoe gaan jullie daarna verder?
Hierna moeten we nog wat stootplaten aanbrengen, betonplaten die met de ondergrond mee zakken zodat je geen grote klap krijgt als je de brug oprijdt. Maar dat kunnen we met eigen materieel.
Kun je wat meer vertellen over deze klus aan de Lockhorsterbrug?
De brugconstructie was niet goed meer en daardoor niet veilig, het is natuurlijk een oude brug. De Lockhorsterbrug is daarom al een tijd afgesloten voor auto’s en trekkers. Alleen fietsers en voetgangers mochten er nog overheen. Het brugdek was heel erg slecht, dat hebben we volledig verwijderd en zelf drie nieuwe liggers gemaakt die het nieuwe brugdek gaan vormen. Deze gaan jullie vandaag in de brug hijsen.
De brug heeft historische waarde, leverde dat nog moeilijkheden voor dit project op?
Ja, de randliggers, zeg maar de leuningen van de brug, blijven staan. Als je daar een nieuw brugdek aan vast zou koppelen, gaat het dek doorhangen waardoor de randen zouden kunnen scheuren. Het nieuwe brugdek bestaat uit drie liggers. Als ze erin liggen, worden de middelste twee natte knopen aangestort, dus de twee verbindingen tussen de drie brugdelen. Die zitten dan aan elkaar vast, maar nog niet aan de randen van de brug. Dan gaat er een waterdichte laag over de brugleggers en belasten we het dek met zand en stenen tot het uiteindelijke gewicht. Daarmee voorkomen we dat de randen van de brug kunnen scheuren als straks het dek aan de randen wordt bevestigd. Na de belasting van het dek wordt de verbinding met de bestaande randen gemaakt.
Zijn er bij zo’n project onverwachte dingen waar je rekening mee moet houden?
Tot nu toe is de uitvoering ongeveer zoals we dachten dat het zou lopen. Er is altijd wel iets natuurlijk, een paaltje dat tijdens het aanrijden in de weg staat bijvoorbeeld, daar moet je op bedacht zijn. De moeilijkheid is dat we eigenlijk een nieuwe brug in een oude brug bouwen. Normaal gesproken, als je een nieuwe brug bouwt, dan bouw je van links naar rechts of andersom. Maar nu moeten we onze nieuwe brugdelen inpassen en dan gaat het letterlijke om millimeters. En dan blijkt het toch allemaal vlekkeloos te passen! Het hijswerk hier was ook ingewikkeld door de hoge bomen rondom de brug, de brugdelen worden tussen de takken en blaadjes door gehesen.
Is dit ‘business as usual’ of hebben jullie speciale technieken ingezet?
Nee, het is echt wel een uniek werk. We bouwen een nieuw brugdek in een oude brug, maar wel op een compleet nieuwe ondersteuning. Dat zijn de landhoofden. De oude, historische landhoofden zijn intact gebleven, maar zijn nu helemaal onbelast. We hebben nieuwe landhoofden achter de oude gebouwd, waar de nieuwe brugdelen op rusten. Zo blijft de oude Lockhorsterbrug behouden.