WLS Amsterdam verleent Saan 1000-ste vergunning

Inmiddels is het 4 jaar geleden dat de vergunningendesk van de Gemeente Amsterdam, die vergunningen verleent zoals de Wet Lokaal Spoor dat voorschrijft, werd ondergebracht bij Metro en Tram. En hoeveel er in Amsterdam en omstreken bij of aan het spoor gewerkt wordt, laat het volgende cijfer zien: onlangs verleende de desk de 1000-ste vergunning. Afgelopen week reikte Koen Kuiphuis van de vergunningendesk van MET deze op ludieke wijze uit aan Petra Siebelink van de afdeling Vergunningen van Saan.

Vergunning voor opdrachtgever Saan

De vergunning werd aangevraagd voor een van de opdrachtgevers van Saan. Er moesten een aantal ruiten gehesen worden, bij het Centraal Station, vlakbij de trambaan. Maar liefst 5 vergunningen moest Petra Siebelink daarvoor aanvragen, waarvan eentje via de vergunningsdesk van MET. Gelukkig weet zij de weg als het gaat om het aanvragen van vergunningen en ontheffingen. Want dat is in Amsterdam – net als in andere grote steden in Nederland – nog best complex. Koen Kuiphuis: “In Amsterdam en omstreken is heel veel infrastructuur om mensen van A naar B te vervoeren. We hebben iets opgebouwd dat fijn is, duurzaam, solide en veilig. En dat moet zo blijven. Maar er gebeurt zó veel aan of bij het spoor dat we moeten blijven uitkijken dat de veiligheid en beschikbaarheid, waarvoor wij verantwoordelijk zijn, niet in gevaar komt. De verplichting vanuit de Wet Lokaal Spoor om een vergunning aan te vragen voor werkzaamheden op, aan of om het spoor is er om die veiligheid en beschikbaarheid van het spoor te waarborgen.”

Inventariseren en beoordelen

De vergunningendesk speelt een belangrijke rol in het waarborgen van de veiligheid. Koen Kuiphuis: “Mensen willen gaten graven, gebouwen neerzetten, tunnels graven of een steiger neerzetten. Of, zoals bij deze 1000-ste vergunning het geval was, ze willen iets hijsen. En dat alles vlakbij het spoor, waar trams en metro’s met mensen rijden en bij bovenleidingen waar 600 Volt op staat. Die veelheid aan wensen en verzoeken vraagt om een strak georganiseerde regie. Een punt waar alle risico’s geïnventariseerd en beoordeeld worden. De vergunningendesk is dat punt.”

Meedenken

En hoe werkt de desk dan in de praktijk? Het werkt niet zo dat bij de vergunningendesk een aanvraag binnenkomt, en dat daar dan simpelweg een ‘ja’ of ‘nee’ uitkomt. Koen Kuiphuis: “Nou ja, uiteindelijk wel, maar in de praktijk werkt het wel wat, laat ik het zo zeggen: minder kort door de bocht. We proberen zeker aan te geven wat er aan een aanvraag schort, als we een ‘nee’ moeten verkopen. En desgewenst geven we ook suggesties, van hoe bepaalde werkzaamheden dan bijvoorbeeld wél aan de voorschriften voldoen. Bij dit creatieve, ‘spoorse’ denken, gaan we vaak en graag te rade bij onze collega’s van het GVB. Als onderdeel van ‘de driehoek’, die we samen met de VRA (Vervoerregio Amsterdam) vormen, speelt die hier ook een belangrijke rol in.”

Goed contact Amsterdam en Saan

Petra Siebelink: “Als aanvrager heb je natuurlijk andere, meer kortetermijnbelangen: je wilt iets bouwen of hijsen. De aanvraagtermijnen zijn vaak lang, maar onze relaties plannen de werkzaamheden met een hijskraan niet zo lang van tevoren in. Dat is soms wel lastig. Het voordeel is dat ik de hele dag met het aanvragen van vergunningen bezig ben en de weg goed weet en in veel gevallen al snel weet wat we nodig hebben. Zeker in Amsterdam, want door onze locatie in Diemen is dat voor ons een belangrijk werkgebied. Bovendien zijn onze contacten met de gemeente goed. Men weet binnen Amsterdam dat we bij Saan de zaakjes op orde hebben en dat helpt. Bovendien heeft de vergunningendesk van WLS ook zijn zaakjes op orde: een overzichtelijke site en duidelijke informatie. Maar minstens zo belangrijk vind ik het dat de telefoon wordt opgenomen als je ergens niet uitkomt en een vraag wilt stellen. Ik merk dat bij de vergunningsdesk WLS hier vooral het laatste half jaar is bijgeschakeld. En dat is heel prettig.”

Terug naar nieuwsoverzicht